Wspólne kroki w Cyberświecie
25 marca, 202419 marca na terenie Urzędu Gminy Zduńska Wola odbyło się szkolenie dla przyszłych realizatorów programu „Wspólne kroki w Cyberświecie”. W szkoleniu wzięło udział 15 nauczycieli ze szkół gminnych. Na zakończenie szkolenia każda uczestniczka otrzymała certyfikat oraz materiały niezbędne do realizacji programu „Wspólne kroki w Cyberświecie” wśród uczniów klas III SP (opis programu, karty pracy oraz broszury dla rodziców i uczniów).
Program „Wspólne kroki w Cyberświecie” jest programem profilaktyki uniwersalnej, mającym na celu zapobieganie zaburzeniom korzystania z technologii wśród dzieci poprzez dostarczanie wiedzy na temat zagrożeń związanych z uzależnieniami behawioralnymi, a także kształtowanie ważnych umiejętności obniżających ryzyko wystąpienia uzależnienia. Autorami programu są specjaliści związani z Fundacją Poza Schematami z Warszawy, zaś jego skuteczność została potwierdzona wynikami, uzyskanymi w procesie ewaluacji.
W roku ubiegłym program został wpisany do bazy programów rekomendowanych pod adresem: https://programyrekomendowane.pl/programy/profilaktyka-uniwersalna/wspolne-kroki-w-cyberswiecie/
Więcej informacji na temat programu znajdziecie Państwo na stronie www.wspolnekroki.pl
Szkolenie zostało w całości sfinansowane z środków GKRPA przy Urzędzie Gminy Zduńska Wola.
Warto przypomnieć, że Gmina Zduńska Wola zgodnie z Rekomendacjami do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
oraz przeciwdziałania narkomanii Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom od lat inwestuje w realizację programów profilaktycznych, które spełniają standardy profilaktyki opartej na naukowych podstawach, czyli:
- zostały opracowane na podstawie aktualnej wiedzy o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących oraz mechanizmach ich osłabiania lub wzmacniania;
- wykorzystano w nich wiodące i uzupełniające strategie profilaktyczne;
- realizowane działania mają udokumentowany związek z ograniczaniem wpływu czynników ryzyka oraz ze wzmacnianiem czynników chroniących, uwzględnionych w programie;
- legitymują się wynikami badań ewaluacyjnych: procesu i/lub wyników.
Więcej informacji nt. standardów profilaktyki i skutecznych strategii profilaktycznych znajduje
się na stronie: https://kcpu.gov.pl/wp-content/uploads/2022/11/standardy-profilaktyki-1.pdf
Na terenie wszystkich szkół gminnych pedagodzy szkolni realizują zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień (w tym profilaktyki uzależnień behawioralnych) w ramach swoich obowiązków zawodowych i planów pracy.
Szkolni specjaliści – profilaktycy realizują wśród uczniów szkół następujące rekomendowane programy profilaktyczne: „Jaś i Małgosia na tropie – Program Domowych Detektywów”, „Fantastyczne Możliwości”, „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”, „Przyjaciele Zippiego”, „Unplugged” (ponadto w SP w Janiszewicach realizowany jest rekomendowany program profilaktyczny „Spójrz Inaczej”) oraz inne programy profilaktyczne: „Cukierki”, „Przeciw”, „Stop agresji i przemocy w szkole”, a także kampanie i warsztaty profilaktyczne. Każdy z realizatorów odbył profesjonalne szkolenie uprawniające do prowadzenia zajęć z dziećmi, młodzieżą i rodzicami. Wszystkie szkolenia zostały w całości sfinansowane z funduszy GKRPA przy UG Zduńska Wola.
Ww. programy rekomendowane znajdują się w Bazie programów rekomendowanych: https://www.programyrekomendowane.pl/ utworzonej w ramach Systemu Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego. System rekomendacji działa na poziomie krajowym od 2010 roku. Jest to zadanie realizowane we współpracy trzech instytucji: Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (powstałego z połączenia Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych), Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Instytutu Psychiatrii i Neurologii. W ramach systemu dokonywana jest ocena programów z obszarów promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki uzależnień (profilaktyki narkomanii, profilaktyki problemów alkoholowych) oraz programów profilaktyki innych zachowań problemowych (ryzykownych) dzieci i młodzieży. Programy są badane pod kątem spełnienia standardów – szczegółowych wymagań odnoszących się do jakości programu jako całości, a także poszczególnych etapów jego realizacji, tj. etapu diagnozy i oceny potrzeb, wyboru grupy docelowej, planowania celów i sposobów ich realizacji, zapewnienia jakości realizacji oraz monitorowania i oceny efektów programu w trakcie ewaluacji.