https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=LmRXKsDH1Zc&t=1s<\/a><\/p>\n <\/p>\n
U\u017cywanie medi\u00f3w elektronicznych przez dzieci w wieku przedszkolnym \u2013 najwa\u017cniejsze zalecenia dla rodzic\u00f3w<\/strong><\/p>\n\n- Brak ekran\u00f3w do pewnego wieku<\/li>\n<\/ol>\n
U\u017cywanie urz\u0105dze\u0144 cyfrowych, zw\u0142aszcza z ma\u0142ymi ekranami (takich jak tablety czy smartfony) mo\u017ce mie\u0107 negatywny wp\u0142yw na rozw\u00f3j ma\u0142ych dzieci. Dlatego specjali\u015bci (np. z Ameryka\u0144skiego Towarzystwa Pediatrycznego) rekomenduj\u0105, aby dzieci do 2. roku \u017cycia nie u\u017cywa\u0142y \u017cadnych urz\u0105dze\u0144 cyfrowych.<\/p>\n
\n- Ekrany pobudzaj\u0105, a przed snem jest czas na wyciszenie<\/li>\n<\/ol>\n
Tre\u015bci, kt\u00f3re ogl\u0105daj\u0105 dzieci na telefonach czy tabletach, s\u0105 bardzo cz\u0119sto przepe\u0142nione kolorami i d\u017awi\u0119kami, kt\u00f3re maj\u0105 przyci\u0105gn\u0105\u0107 ich uwag\u0119. Takie tre\u015bci (w postaci gier czy bajek) maj\u0105 bardzo cz\u0119sto efekt pobudzaj\u0105cy. Oznacza to, \u017ce dzieci nie powinny ich ogl\u0105da\u0107 przed snem. Zdecydowanie lepsze b\u0119d\u0105 audiobooki czy bajki relaksacyjne, kt\u00f3rych si\u0119 s\u0142ucha bez ogl\u0105dania, albo przytulenie przez rodzica \u2013 wszystko po to, aby pom\u00f3c dziecku si\u0119 wyciszy\u0107 i uspokoi\u0107.<\/p>\n
\n- Zawsze razem<\/li>\n<\/ol>\n
Korzystanie z urz\u0105dze\u0144 cyfrowych przez ma\u0142e dzieci powinno si\u0119 odbywa\u0107 razem z rodzicem lub opiekunem, a nie zamiast niego. Je\u015bli rodzic jest obecny, mo\u017ce zareagowa\u0107, wyja\u015bni\u0107, przywo\u0142a\u0107 wydarzenia czy przygody, kt\u00f3re lepiej obrazuj\u0105 to, co si\u0119 w\u0142a\u015bnie wydarzy\u0142o w bajce czy grze. Je\u015bli rodzic uzna, \u017ce to ju\u017c czas, aby wprowadzi\u0107 urz\u0105dzenia cyfrowe (tablet, telefon), to lepiej zrobi\u0107 to wsp\u00f3lnie \u2013 razem obejrze\u0107 bajk\u0119, film o zwierz\u0119tach, zagra\u0107 w gr\u0119 dostosowan\u0105 do wieku dziecka. Wprowadzenie do \u015bwiata sieciowego powinno odbywa\u0107 si\u0119 tak\u017ce w taki spos\u00f3b, aby dziecko (nieco starsze) nauczy\u0142o si\u0119 korzysta\u0107 i czerpa\u0107 korzy\u015bci z nowo\u015bci technicznych. Do\u015bwiadczenie przez dziecko tego, jak szuka\u0107 i co (warto\u015bciowego) mo\u017cna znale\u017a\u0107 w Internecie, do czego mo\u017ce on s\u0142u\u017cy\u0107, w jaki spos\u00f3b mo\u017cna z niego skorzysta\u0107, jest bardzo warto\u015bciowym do\u015bwiadczeniem. Rodzice wsp\u00f3lnie z dzieckiem mog\u0105 poszuka\u0107 przepisu na ciasto i wsp\u00f3lnie z nim je zrobi\u0107; poszuka\u0107 wsp\u00f3lnie z dzieckiem przepisu na zdrowe frytki, sprawdzi\u0107 razem z dzieckiem, jaka b\u0119dzie pogoda (np. czy b\u0119dzie pada\u0142o) itp.<\/p>\n
\n- Tylko sprawdzone i znane rodzicowi tre\u015bci<\/li>\n<\/ol>\n
Je\u015bli zdarza si\u0119 (najlepiej rzadko), \u017ce dziecko ogl\u0105da bajki czy korzysta z urz\u0105dzenia bez rodzica, to powinny to by\u0107 tre\u015bci znane rodzicowi. Rodzic powinien zna\u0107 nie tylko tytu\u0142 bajki czy gry, ale i posiada\u0107 og\u00f3lne informacje o nich. Dobrze jest wcze\u015bniej przygotowa\u0107 sobie zestaw bajek czy gier, kt\u00f3rych tre\u015b\u0107 rodzic obejrzy od pocz\u0105tku do ko\u0144ca i zastanowi si\u0119, co dobrego mo\u017ce wynika\u0107 dla dziecka z kontaktu z nimi. Poza tre\u015bciami ewidentnie szkodliwymi dla dzieci (agresja, wulgarny j\u0119zyk, erotyka) dana tre\u015b\u0107 mo\u017ce by\u0107 niedostosowana do naszego dziecka. Przyk\u0142adowo bajka, gdzie g\u0142\u00f3wny bohater ma wiele przyg\u00f3d i akurat w tej jednej spotyka chomika, wydaje si\u0119 niezagra\u017caj\u0105ca, chyba \u017ce nasze dziecko w\u0142a\u015bnie straci\u0142o chomika i jest to dla niego przykre do\u015bwiadczenie. Prze\u017cywanie go w samotno\u015bci mo\u017ce by\u0107 trudne dla dziecka, a gdy rodzic ogl\u0105da bajk\u0119 wsp\u00f3lnie z dzieckiem, mo\u017ce zareagowa\u0107 odpowiednio wcze\u015bnie, przypomnie\u0107 przyjemne czy zabawne chwile z ulubionym zwierz\u0105tkiem, przytuli\u0107.<\/p>\n
\n- Lepiej offline<\/li>\n<\/ol>\n
Tre\u015bci, z kt\u00f3rych dziecko mo\u017ce korzysta\u0107 online, nios\u0105 ze sob\u0105 kilka niebezpiecze\u0144stw. Po pierwsze, materia\u0142y dost\u0119pne online nie s\u0105 w 100% do przewidzenia, np. ogl\u0105daj\u0105c kresk\u00f3wk\u0119 online jeste\u015bmy nara\u017ceni na reklamy (cz\u0119sto kolorowe, g\u0142o\u015bne obrazy przykuwaj\u0105ce uwag\u0119 dziecka), tre\u015bci agresywne czy niebezpieczne. Po drugie, opcja online pozwala na kontynuowanie ogl\u0105dania \u2013 bardzo cz\u0119sto kolejnej bajki czy tre\u015bci (czasem przeplatane reklamami) pojawiaj\u0105 si\u0119 bez konieczno\u015bci klikni\u0119cia przycisku \u201edalej\u201d. Takie sytuacje nie sprzyjaj\u0105 rozwojowi umiej\u0119tno\u015bci planowania czy samokontroli.<\/p>\n
\n- Zasady ekranowe (i nie tylko) od najm\u0142odszych lat<\/li>\n<\/ol>\n
Badania w obszarze psychologii rozwojowej pokazuj\u0105, \u017ce najlepszym \u015brodowiskiem dla rozwoju dziecka jest takie, kt\u00f3re jest przewidywalne, kt\u00f3re ma swoje ramy. W odniesieniu do u\u017cywania urz\u0105dze\u0144 mobilnych oznacza to, \u017ce wi\u0119ksza przewidywalno\u015b\u0107 i ramy s\u0105 wtedy, kiedy dziecko zna zasady zwi\u0105zane z u\u017cywaniem, np. limit czasu albo bajek dziennie. Wprowadzenie takich zasad sprzyja rozwojowi umiej\u0119tno\u015bci samokontroli u dziecka i umo\u017cliwi dziecku rozwijanie innych zainteresowa\u0144 i form sp\u0119dzania czasu. Zasady wprowadzone od pocz\u0105tku zmniejszaj\u0105 ryzyko nadu\u017cywania czy nieprawid\u0142owego u\u017cywania urz\u0105dze\u0144 w przysz\u0142o\u015bci.<\/p>\n
\n- Nie jako nagrod\u0119 czy uspokojenie<\/li>\n<\/ol>\n
Zdarza si\u0119, \u017ce rodzice u\u017cywaj\u0105 urz\u0105dze\u0144 cyfrowych jako nagrody albo kary. Obiecuj\u0105, \u017ce za zjedzony obiad b\u0119dzie dodatkowa bajka, a za brak posprz\u0105tania zabawek nie b\u0119dzie bajki. Praktycy proponuj\u0105 przeformu\u0142owa\u0107 okre\u015blenie \u201ekara\u201d na \u201ekonsekwencje\u201d, np. je\u015bli mamy ustalone zasady i po spacerze dziecko mo\u017ce ogl\u0105da\u0107 bajk\u0119\/bajki przez 15 minut, a je\u015bli b\u0119dzie bardzo du\u017co czasu sp\u0119dza\u0142o na zdj\u0119ciu but\u00f3w, odwieszeniu kurtki na swoje miejsce, to przepadnie czas na bajk\u0119. Podobnie w przypadku wstawania rano czy innych zdrowych nawyk\u00f3w, kt\u00f3rych rodzice chc\u0105 go nauczy\u0107. Ale zasada ta powinna by\u0107 dziecku znana, nie za\u015b wymy\u015blona \u201ena bie\u017c\u0105co\u201d, \u017ceby wymusi\u0107 dane zachowanie.<\/p>\n
\n- Przyk\u0142adowe sposoby na uspokojenie dziecka (bez urz\u0105dze\u0144 cyfrowych)<\/li>\n<\/ol>\n
W zale\u017cno\u015bci od tego, w jakim wieku jest dziecko, nieco inne sposoby na jego uspokojenie s\u0105 skuteczne. W przypadku niemowl\u0105t przytulenie dziecka, odizolowanie go od d\u017awi\u0119k\u00f3w (np. poprzez otulenie kocykiem) wraz z wyciszeniem siebie samego (siebie samej) mo\u017ce by\u0107 skuteczne. Dzieci w wieku przedszkolnym maj\u0105 trudno\u015bci z radzeniem sobie z frustracj\u0105, gdy napotkaj\u0105 przeszkod\u0119 w realizacji swojej woli. Jest to zwi\u0105zane z rozwojem uk\u0142adu nerwowego i ograniczonej jeszcze umiej\u0119tno\u015bci samoregulacji. Zatem krzyki czy obra\u017canie si\u0119 s\u0105 typow\u0105 reakcj\u0105 dziecka w tym wieku. Ale nie oznacza to, \u017ce rodzic pozostaje bezradny.<\/p>\n
Po pierwsze \u2013 przytulenie;<\/p>\n
po drugie \u2013 odwr\u00f3cenie uwagi czym\u015b, co jest dooko\u0142a, mo\u017cna mie\u0107 w torebce czy plecaku jak\u0105\u015b ma\u0142\u0105 zabawk\u0119 (co zwr\u00f3ci uwag\u0119 dziecka);<\/p>\n
po trzecie \u2013 afirmacja uczu\u0107 \u2013 rozpoznanie, jak si\u0119 dziecko czuje i powiedzenie tego, np. dobrze si\u0119 bawisz w piaskownicy i nie chcesz ju\u017c i\u015b\u0107.<\/p>\n
Warto wtedy przywo\u0142a\u0107 zasad\u0119, kt\u00f3r\u0105 wcze\u015bniej ustalili\u015bmy, np. ale um\u00f3wili\u015bmy si\u0119, \u017ce o tej godzinie p\u00f3jdziemy do domu. Je\u015bli dziecko si\u0119 z\u0142o\u015bci, czasem dobrze jest da\u0107 mu (bezpieczn\u0105) przestrze\u0144 do tego i spokojnym g\u0142osem powiedzie\u0107, i\u017c rozumiemy, \u017ce jest smutne, z\u0142e itp. Z dzieckiem, kt\u00f3re jest w apogeum z\u0142o\u015bci czy og\u00f3lnie w silnych emocjach, nie ma mo\u017cliwo\u015bci rozmowy. Warto rozmawia\u0107 z dzieckiem o emocjach nie tylko wtedy, kiedy si\u0119 z\u0142o\u015bci, ale te\u017c kiedy si\u0119 cieszy albo kiedy jest smutne. Pomocne mog\u0105 by\u0107 pytania: sk\u0105d wiesz, \u017ce jeste\u015b szcz\u0119\u015bliwy? Gdzie w ciele czujesz szcz\u0119\u015bcie? Po czym pozna\u0107, \u017ce kto\u015b jest szcz\u0119\u015bliwy, albo smutny<\/p>\n
\n- Rodzicu \u2013 sprawd\u017a swoje nawyki<\/li>\n<\/ol>\n
Rodzice s\u0105 wzorcami do na\u015bladowania dla swoich dzieci, zw\u0142aszcza gdy s\u0105 one jeszcze w wieku przedszkolnym. Zatem obserwowanie przez dziecko, jak rodzic korzysta z urz\u0105dze\u0144, jak wchodzi z nimi w interakcje (rozmawia, \u015bmieje si\u0119, jest wpatrzony), b\u0119dzie przek\u0142ada\u0142o si\u0119 na zainteresowanie ze strony dziecka. Zatem zalecamy rodzicom przyjrzenie si\u0119, jak korzystaj\u0105 z urz\u0105dze\u0144 cyfrowych \u2013 czy jest to za ka\u017cdym razem niezb\u0119dne, czy nie ma innego sposobu na odpr\u0119\u017cenie si\u0119.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Jej celem jest wsparcie doros\u0142ych w nauczaniu dzieci bezpiecznego korzystania z cybermedi\u00f3w (czyli Internetu, smartfon\u00f3w, tablet\u00f3w itd.). Kampania trwa\u0107 b\u0119dzie do ko\u0144ca 2023 roku. W ramach kampanii przygotowywane s\u0105 r\u00f3\u017cne dzia\u0142ania, z kt\u00f3rych mog\u0105 korzysta\u0107 rodzice. Pierwszym z nich jest strona internetowa (pierwszekroki.net). Mo\u017cna na niej znale\u017a\u0107 wiele przydatnych informacji na temat wychowania dzieci…","protected":false},"author":14,"featured_media":40032,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-40031","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-bez-kategorii"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/40031","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/14"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=40031"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/40031\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":40035,"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/40031\/revisions\/40035"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/40032"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=40031"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=40031"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/gminazdunskawola.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=40031"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}